Strona główna
Lifestyle
Tutaj jesteś

Jak poprawić jakość snu? – dlaczego jakość snu jest tak ważna?

2 maja 2023 głęboki sen

Problemy ze snem, zbyt płytki sen i wiążące się z tym częste wybudzania to czynniki, które wpływają na pogorszenie samopoczucia oraz mniejszą efektywność w ciągu dnia. Zgodnie ze statystykami problemy ze snem, zbyt głęboki sen lub nocne wybudzania dotykają coraz większej liczby osób. Dzieje się tak w związku z niską higieną snu oraz stresującym trybem życia.

Przyczyny zaburzeń snu i ich przebieg

Zaburzenia snu nie muszą polegać tylko na utrudniającej życie bezsenności. Chorzy na zaburzenia snu najczęściej odczuwają:
• niemożność uśnięcia,
• niewysypianie się – niezadowolenie z jakości swojego snu,
• poczucie zmęczenia mimo teoretycznie przespanej nocy.

Wiele może być przyczyn takich objawów i zaburzeń snu. Wiele zależy od wspomnianego wcześniej bardzo stresującego trybu życia, nieprawidłowego przygotowania się do snu oraz problemów natury emocjonalnej.

Jak poprawić jakość snu? – praktyczne porady

Zwykle, by poprawić jakość snu należy zmienić swoje stare nawyki. Warto sięgnąć po sprawdzone porady, które sprawią, iż odpoczynek stanie się regenerujący i efektywny. Taka zmiana nawyków wpłynie pozytywnie na higienę snu.
Na dwie lub trzy godziny przed pójściem spać warto zrezygnować z używania urządzeń wyposażonych w ekrany elektroniczne. Takie urządzenia bowiem emitują światło niebieskie, które ludzki mózg odczytuje jako sygnał do aktywności i nie sprzyja to zaśnięciu. Ponadto warto zrezygnować z obfitych kolacji, gdyż potrawy z dużą ilością tłuszczów utrudniają zasypianie. Wieczorem należy także zrezygnować z używek i napojów zawierających kofeinę. Pobudza ona bowiem układ nerwowy i redukuje senność.
W ciągu dnia warto także zadbać o odpowiednią dawkę ruchu na świeżym powietrzu. Badania wykazują bowiem, że już nawet pół godziny szybkiego spaceru sprawia, iż wieczorem senność będzie znacznie bardziej odczuwalna. Warto nauczyć się ćwiczeń oddechowych o działaniu relaksującym i wykonywać je przed snem. Takie ćwiczenia pozwolą na wyciszenie układu nerwowego i zapomnienie o codziennych czynnościach. Takie „wyczyszczenie” głowy bardzo pomaga w zaśnięciu.

Otoczenie jest jednym z kluczowych aspektów potrzebnych do efektywnego snu

Jeśli problemy ze snem nie są powiązane ze złymi nawykami warto zadbać o otoczenie. Bardzo ważne jest przewietrzenie sypialni, tak by kładąc się do łóżka móc oddychać świeżym powietrzem. Temperatura w sypialni musi wynosić około 20 stopni Celsjusza.

Problemy z jakością snu dotyczą dużej grupy społeczeństwa. Niestety stresujący tryb życia jest jednym z czynników powodujących problemy ze snem u coraz większej liczby osób.

nawadnianie organizmu

Redakcja biesydwa.pl

MOŻE CIĘ RÓWNIEŻ ZAINTERESOWAĆ

Czym są mapy batymetryczne jezior
dofinansowanie do rodzin
głęboki sen

Jesteś zainteresowany reklamą?

głęboki sen